Specjalnie dla naszych czytelników przedstawiamy wybór mgr Anety Sucheckiej ciekawych i rozwijających wierszyków, rymowanek i piosenek - do zajęć ruchowych "Ruch rozwijający" dla najmłodszych.
(na melodię „Siekiera, motyka”)
Ta gimnastyka to fajna sprawa,
dla nas wszystkich to zabawa.
Ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu, w górę skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
kolana, pięty, kolana, pięty,
głowa, ramiona, kolana, pięty oczy, uszy, usta, nos.
==================
Tu paluszek, tu paluszek,
a tu jest mój mały brzuszek.
To jest rączka, a to druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest nosek, tu ząbeczki,
A tu – buzia na ploteczki.
To jest rączka, a to druga,
Popatrz – oczko do mnie mruga.
==================
Rączki w górę,
Rączki w dół
I zginamy
ciałko w pół.
Noga raz,
Noga dwa,
Co za frajda,
na sto dwa!
=====================
Prawa rączka, lewa rączka,
Obie rączki ładne mam.
Prawa nóżka, lewa nóżka,
Obie nóżki zgrabne mam.
=====================
Rączki
Dwie małe rączki klaszczą,
a czasem się pogłaszczą,
w kolanka zastukają
i dzieciom pomachają.
=====================
Masażyk
Kropi deszczyk : puk, puk, puk (delikatnie stukamy palcami)
Deszcz ze śniegiem : chlup, chlup, chlup (oklepywanie dłońmi pleców, dłonie zwinięte w „miseczki”)
A grad w szyby : łup, łup , łup (oklepywanie pleców, dłonie zwinięte w pięść)
Świeci słonko : ruchem okrężnym gładzimy plecy dłonią
Wieje wietrzyk : dmuchamy we włosy
Pada deszczyk : stukamy palcami.
Czujesz dreszczyk? : leciutko szczypiemy w kark.
================================
,Cumcy – ca” (na melodię zwrotki „Deszczowej piosenki”)
Znów zawiążmy krąg, niech znów popłynie pieśń,
Bo w kręgu przyjaciół wesoło zawsze jest – uczniowie śpiewają chodząc po obwodzie koła i klaszcząc w ręce rytmicznie.
Następnie uczniowie powtarzają za nauczycielem zdania i wykonują czynności o których mówią:
-Ręce do przodu!
-Zacisnąć pięści!
-Kciuki do góry!
-Łokcie do siebie!
-Kolanka razem!
-Paluszki razem!
-Kupry do tyłu!
-Głowa do góry!
-Język na brodę!
I cumcy-ca i cumcy-ca aaa – 2x (uczniowie wypowiadają te słowa i kołyszą się na boki).
Powyższe czynności przerywają co pewien czas, a wtedy znów chodzą po obwodzie koła, śpiewają i rytmicznie klaszczą.
W innej wersji, po każdym zaśpiewaniu zwrotki dodajemy jeden okrzyk połączony z wykonaniem polecenia np. po zaśpiewaniu 5 razy zwrotki dzieci chodzą po okręgu z wyciągnietymi rękami, zaciśniętymi pięściami, kciukami do góry, łokciami do tyłu i kolanami razem, co zazwyczaj powoduje wiele śmiechu.
=====================
,,Tańczymy lambada”
Uczniowie poruszają się po obwodzie koła w rytmie śpiewanej piosenki eksponując część ciała, którą wspominają w danym momencie.
Tańczymy lambada, lambada, lambada
Tańczymy lambada, małego walczyka, hej!
Tańczymy taniec ten, taniec ten, taniec ten
Tańczą go harcerze i małe zuchy też.
Małe rączki – małe(uczniowie poruszają się podnosząc ręce do góry) i.t.d.
=====================
,,Gimnastyka”
Uczniowie stoją pojedynczo, zwróceni twarzą do środka koła.Inscenizują ruchem treść piosenki.
Prawa noga – noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę;
wypad w przód – wyciągnięta noga opada na podłogę;
i rękoma zawiąż but – skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta;
powrót – powrót do pozycji zasadniczej;
przysiad – przysiad z wyciągniętymi w przód rękoma;
dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu;
w miejscu bieg – bieg w miejscu;
i skłon głęboki – skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg;
wymach rąk w tył – wysunięcie rąk w tył;
do przodu – wysunięcie rąk do przodu;
już rannego nie czuć chłodu – przybranie pozycji zasadniczej.
=====================
Ruch i podskok to zabawa
Sport dla dzieci ważna sprawa.
Ręce w górę w przód i bok,
Skłon do przodu, przysiad, skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Kolana, pięty, kolana, pięty,
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos.
Cel: rozluźnienie, odprężenie organizmu.
=====================
Poszedł Jarek na jarmarek
Uczestnicy siedzą w kręgu. Pierwsza osoba mówi: "Poszedł Jarek na jarmarek, kupił sobie…" (i tutaj dodaje, co sobie kupił, np. kwiatek). Kolejna osoba powtarza całe to zdanie i dodaje drugi przedmiot, który kupił Jarek. Kolejni uczestnicy zabawy dodają po jednej rzeczy, powtarzając oczywiście całą wcześniejszą listę zakupów bohatera zabawy.
Gdy ktoś ma trudności z przypomnieniem sobie kolejnych zakupionych rzeczy, grupa może pomóc, pokazuje gestem, o jaki zakup chodzi, a w ostateczności podpowiedzieć słownie.
Cel: zabawa ćwiczy pamięć i zapamiętywanie ciągów wyrazowych, wzbogaca słownictwo, uczy cierpliwości.