KONTAKT 52 32 47 800

Twoja skarbnica codziennej inspiracji

Komplet na wycieczkę (420-2500) doskonały do metody naukowejMetod naukowa... określenie to brzmi znajomo, ale jakoś tak ogólnie. Czym więc jest i czy przyda się w szkole podstawowej?

Wiele definicji szerokich opisuje, iż jest to całokształt sposobów badawczego docierania do prawdy i pojęciowego przedstawiania jej. W definicjach węższych dowiemy się, że jest to sposób uzyskiwania materiału naukowego do prowadzenia badań.

Jeśli założyć, że dziecko cały czas poznaje jeszcze świat, czyli poszukuje prawdy o nim oraz że chce go nazywać w jego najdrobniejszych i największych elementach, to metoda naukowa jest w sam raz dla dziecka :)

 

  1. Zaczniemy więc od metryczki, czyli poprosimy dziecko by zapisało swoje imię (względnie nazwisko, jeśli już potrafi) oraz datę badania na swojej Karie badawczej.
  2. Pytanie, które dziecko zadało sobie lub nauczycielowi stanie się naszym pytaniem wiążącym.
  3. Co dziecko myśli, że jest prawdą w odpowiedzi na to pytanie? Stawia swoją hipotezę i zapisuje ją. Moment ten jest ważny dla końcowego etapu, gdzie dziecko odniesie się do swoich przekonań i zestawi z nimi fakty.
  4. W rubryce Materiały dziecko spisuje, co będzie mu potrzebne do dokonania obserwacji lub wykonania eksperymentu. Będą tu np. kartki, aparat fotograficzny, fiołek w doniczce (jeśli chcemy obserwować np. jego zachowanie na dużą i małą ilość światła słonecznego), okulary zabezpieczające i rękawice (przy obserwacji gotującej się wody), papierowe kwadraty, nożyczki oraz ołówek (przy mierzeniu pola kwadratu za ich pomocą), wszelkie przybory piśmiennicze i inne narzędzia.
  5. Rubryka proces służy do zapisu kolejności czynności, które dziecko chce wykonać, by zaobserwować coś lub sprawdzić swój pogląd na coś. W przypadku obserwacji fiołka będzie to np ustawienie fiołka prze 7 dni na parapecie wschodniego okna, wykonanie zdjęcia i opis stanu liści, potem ustawienie go na 7 dni w miejscu całkowicie oddalonym od okna, wykonanie zdjęcia i opis stanu liści, porównanie wyników.
  6. Jako obserwacje zapisujemy ważne i ciekawe zauważone FAKTY. Może to być np. obserwacja, że liście fiołka zrobiły się miękkie po 7 dniach na słońcu, stały się jaśniejsze, 2 liście całkiem wyschły itp.
  7. Ostatni punkt jest najciekawszy, gdyż konfrontuje fakty z przekonaniami dziecka. Dziecko mogło uważać, że fiołek lubi słońce, a wniosek może być taki, że nie lubi on jednak stać w pełnym słońcu. Hipoteza, że mój sweter może być magnesem może prowadzić prze obserwację elektryzowania wełny i eksperymenty z magnesem, do wniosku, że sweter nie jest magnesem, ale po nalektryzowaniu też przyciąga niektóre małe przedmioty.

Pobierz kartę pracy, daj dzieciom stawiać nawet kosmicznie śmieszne (oczywiście dla nas, "wiedzących" dorosłych) hipotezy i poszukuj z nimi prawdy faktów przez obserwację i doświadczenia.

POBIERZ KARTĘ PRACY Metoda naukowa - karta pracy

0
Udostępniono