Liczenie prawdziwych monet (zamiast narysowanych w książce) to prawdziwa atrakcja. Zaproponuj dzieciom jeszcze bardziej ekscytujące ćwiczenie w liczenie - rozpoznawanie monet tylko z pomocą dotyku, bez udziału wzroku!
Najlepiej, gdy zabawa odbywa się w parach lub indywidualnie. Wtedy dzieciom łatwiej skoncentrować uwagę, a rozróżnienie monet (zwłaszcza tych 1-2-5 groszowych) niewątpliwie takiej koncentracji wymaga.
MATERIAŁY: monety, chusteczka lub serwetka
PRZYGOTOWANIE:
Dzieci wiedzą, jak wyglądają poszczególne monety i potrafią je nazywać (1 grosz, 2 złote, itd.).
1). Teraz należy je poznać dotykiem.
2). Połóż pod serwetką wybrane monety. Poproś dzieci, aby wybrały jedną z nich i spróbowały ją nazwać.
3). Po nazwaniu monety, dziecko wyciąga monetę spod serwetki i sprawdza, czy odgadło prawidłowo.
ĆWICZENIE W SZUKANIE:
1). Połóż pod serwetką sporą ilość monet.
2). Zadaniem dziecka jest odszukać po jednej monecie z każdego nominału: 1 grosz, 2 grosze, 5 groszy, 1 złoty, 2 złote, 5 złotych.
ĆWICZENIE W LICZENIE:
1). Jedno dziecko wybiera kilka monet i umieszcza je pod serwetką.
2). Drugie dziecko rozpoznaje monety dotykiem i dodaje je w pamięci.
3). Podany wynik dodawania sprawdza się wspólnie po odkryciu serwetki.
Wariant: Zamiast dodawać w pamięci, dziecko może spisywać na kartce papieru swoje "dotykowe odkrycia" a dopiero potem dodać je do siebie.