Kto nie uśmiechnął by się na słowa "Nie martwcie się! Jeśli będziecie ćwiczyć, będziecie coraz lepsi w popełnianiu błędów". Fizyka, matematyka, geografia - jak urozmaicić lekcje z obliczeniami? OBłędna gra nadaje się do tego doskonale.
Cel główny: zauważenie błędów jako ważnego składnika uczenia się
Cele szczegółowe:
- zmniejszanie poziomu stresu i poczucia wstydu przez grupowe wykonywanie zadań,
- powtarzanie materiału poprzez wspólne sprawdzanie poprawności obliczeń i wyników,
- zmniejszanie poziomu stresu uczniów perfekcjonistów, bojących się porażki.
Zastosowanie: lekcje matematyki, fizyki, geografii
Przygotowanie:
- Podziel klasę na małe grupki.
- Każdej grupie daj tabliczkę suchościeralną oraz pisak.
- Wyznacz zadania – dla każdej grupy trochę inne.
Zasady
Podczas rozwiązywania zadania każda grupa musi zawrzeć świadomie jeden błąd.
Błędy nieintencjonalne są także elementem gry.
Nie wolno wypunktować samego błędu, a należy zadawać pytania, które go wykażą.
Przebieg
- Wykonanie zadania w grupie.
- Zapisanie obliczeń i rozwiązania na tabliczce (suchościeralna, mała kredowa lub inna wielokrotnego użytku) z zawarciem świadomym jednego błędu.
- Zaprezentowanie swoich wyników pozostałym grupom.
- Słuchacze zadają pytania, które mają wykazać znaleziony błąd, czyli rozbudowana korekta grupy.
Owocnego popełniania błędów! :)