Kluczem do wiedzy i sprawności intelektualnej jest czytanie. Dziecko, które dobrze czyta, ma większą wiedzę i lepiej radzi sobie w szkole. Dziecko takie jest bardziej pewne siebie i ma lepszy kontakt z rówieśnikami. Każde dziecko może sprawnie czytać. z najnowszych badań wynika, że dzieci mogą uczyć się czytać niemalże od kołyski. Dlatego warto poznać kilka zasad, dzięki którym każdy rodzić będzie mógł skuteczniej wspierać swoje dziecko w nauce czytania.
„Zdognie z nanjwoymszi baniadmai perzporawdzomyni na bytyrijskch uniweretasytch, nie ma zenacznia kojnoleść liter przy zapisie dengao solwa.Nwajżanszyeim jest, aby prieszwa i otatsnia ltera byla na siwom mijssecu, ptzosałe mgoą być w niaedzile i w dszalym ciągu nie pwinono to sawrztać polbemórw ze zozumierniem tekstu. Dzieje się tak datgelo, że nie czamyty wyszistkch liter w sołowie, ale clae sołwa od razu.”
Jeżeli czytanie polega na rozumieniu znaczenia całych wyrazów, to dziecko powinno jak najwięcej pracować z całymi wyrazami i ich znaczeniami. Nauka poprzez literowanie niepotrzebnie komplikuje i utrudnia dzieciom czytanie. Wiele dzieci, mimo że dobrze literuje, nie rozumie wyrazów, zniechęca się do czytania i nigdy nie osiąga biegłości w tej sztuce.
Dlatego jeśli chcecie Państwo pomóc dziecku, czytajcie mu jak najwięcej pokazujcie palcem lub wskaźnikiem, co czytacie. Dzięki temu dziecko będzie mimowolnie uczyć czytać dokładnie tak, jak mimowolnie nauczyło się rozumieć język polski. Im młodsze dziecko, tym lepiej. Zadbajcie o to, żeby książeczki, które czytacie miały dużą czcionkę. Bądźcie cierpliwi! Nawet jeśli dziecko nie będzie samodzielnie czytać przed pójściem do szkoły to i tak będzie znacznie lepiej radzić sobie z czytaniem. Wybierajcie książki ciekawe, takie które będą interesowały również Was. Niech dziecko odkrywa bogactwo i złożoność świata. Wiedzcie, ze każde dziecko w chwili urodzenia ma znacznie większą potencjalną inteligencję, niż Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystał. Natura zbudowała mózg w taki sposób, że przez pierwsze sześć lat życia człowieka potrafi on przyswajać informacje z niezwykłą szybkością i bez większego wysiłku. Powinniśmy więc zaufać naszemu dziecku.
Nie każmy dziecku literować i głośno czytać. Czytajmy mu kilkakrotnie zadane czytanki, pokazując co czytamy. Następnie poprośmy, aby przeczytało kilka razy tekst po cichu, a dopiero potem na głos. Dziecko może literować wyrazy, które już potrafi czytać. Dzięki temu nabierze więcej pewności siebie i zacznie sobie ufać. Taki sposób nauki powinien przynieść dużo więcej radości i satysfakcji Wam i dziecku.
Aneta Suchecka