Klucze są tym codziennym przedmiotem, którym dzieci lubią się zajmować. Zbierzmy różnorodne klucze i sprawdźmy, na ile sposobów możemy się nimi bawić.
k l a s y f i k o w a n i e
- Dzieci sortują klucze według własnego uznania a potem wyjaśniają według jakich cech sortowały.
- My podajemy dzieciom cechy do grupowania kluczy, np. klucze duże i małe, klucze z okrągłą lub kanciastą główką, klucze według kolorów itp.
- Dzieci mogą starać się opisać wygląd jednego klucza lub porównywać ze sobą dwa klucze (cechy wspólne i cechy różne)
m a ł a m o t o r y k a
- Klucze można wiązać w pęczki, nawlekając je na wstążkę i zawiązując całość na kokardkę.
- Jeśli mamy klucze od kłódki, zadanie dzieci może polegać na dopasowaniu kluczyka do kłódki, otworzenie i zamknięcie kłódki.
- Kształt klucza można odrysowywać na kartkę papieru (wymagana duża precyzja ruchów!).
- Dzieci mogą przenosić za pomocą pęsety klucze z jednej tacki na drugą.
l i c z e n i e
- Klucze mogą być wspaniałymi i interesującymi liczmanami. O ile ciekawiej będzie przeliczać klucze niż klocki! W kluczach można liczyć także ich ząbki.
- Klucze dzieci mogą wiązać w pęczki o określonej liczbie i dopasowywać do karty z cyfrą.
- Z kluczy dzieci mogą układać kształt różnych cyfr.
- Inscenizując zabawę w "portiernię hotelu" dzieci mogą uczyć się prostego dodawania i odejmowania (W skrzyneczce wisi 10 kluczy. Przyjechał gość do hotelu i otrzymał swój klucz do pokoju. Ile jest teraz kluczy w skrzynce?)
i n n e z a b a w y
- W przedszkolach montessoriańskich prawie zawsze można spotkać koszyczek z kluczami i kartami wzorcowymi. Na karcie wzorcowej znajduje się obrys klucza. Zadaniem dzieci jest dopasować konkretny klucz do obrysu na karcie.