KONTAKT 52 32 47 800

Twoja skarbnica codziennej inspiracji

 

Dziwna nazwa tego zakręconego szaleństwa nie przyciąga tych naprawdę zakręconych ludzi, których wciągnie natychmiast. Pochodzi ona od angielskiego quill – pusta, wydrążona słomka, szpulka lub staroniemieckiego kil – wielkiego pióra.

quilling-jesienne drzewo

 

Dlaczego quilling jest fantastyczną techniką plastyczną dla dzieci szkolnych? Bo wykorzystuje głównie kciuk i palec wskazujący, czyli:


•    doskonale ćwiczy chwyt pęsetkowy dziecka, gdyż dziecko obraca precyzyjnie wąski nawijak oraz kształtuje delikatne elementy w palcach,
•    wymaga stałej kontroli napięcia mięśni palców, co niezmiernie przyda się przy regulowaniu nacisku przyborów pisarskich do kartki podczas pisania,
•    ćwiczy wspaniale cierpliwość i wytrwałość podczas zabawy, której efekt jest naprawdę piękny i jest satysfakcją dla dziecka.

quilling - białe drzewkoPolecamy go jednak dzieciom już dochodzącym do perfekcji w pisaniu, jako ćwiczenie doskonalące.  Dzieci dopiero uczące się pisać mogą uznać to ćwiczenie za zbyt trudne i zniechęcić się przedwcześnie, gdy zaproponujemy je w niewłaściwym momencie.

quilling - podstawowa zasadaJest to bardzo wdzięczna technika plastyczna, polegająca na zwijaniu pasków papieru na przyrząd przypominający stalówkę pióra, dzięki rowkowi rozcinającemu kawałek metalu. Lekko dający się kształtować i giąć, papierowy pasek wkłada się w szczelinę naszej metalowej „słomki”, zwanej nawijakiem, i delikatnie, ściśle nawija, jak na szpulkę. Potem lekko puszcza się ten powstały zwój i, po zdjęciu go z nawijaka, mamy w dłoni piękną sprężynę. Wystarczy skleić jej końcówkę, zamykając zewnętrzny okrąg, dopasowując go do wybranej średnicy. Voilá! Pierwszy quillingowy element gotowy!

 

quilling - podstawowe elementyTeraz zaczyna się już czysta twórczość i kreatywne kształtowanie spiralnych elementów. A można z nimi robić wiele! Można je delikatnie ściskać w kształt elipsy, kwadratu, trójkąta i wszelkie figury dostępne dla dziesięciu ściskających paluszków. Przydatnym atrybutem jest miarka do tworzenia kół podstawowych o tej samej średnicy, co pozwala np. stworzyć sześć takich samych płatków kwiatu lub „łezek” czy wrzecionek, które zbudują promienie Słońca, liście drzewa, czy piórka ptaka. Można wykorzystać gotowe szablonyquilling - tulipany lub zrobić je samemu.


Powstałe elementy sklejamy delikatnie, by zachowały pożądany kształt i układamy niczym mozaikę. Efekty mogą być już na tym etapie niesamowite: można stopniować odcienie, łączyć kontrastujące kolorystycznie elementy, tworzyć powierzchnie jednobarwne lub całkiem małe elementy dekoracyjne. Obok kilka przykładowych kształtów, które można „zgnieść” z quillingowych kółek.

quilling - śnieżynkaPoza nadawaniem kształtu zewnętrznemu okręgowi, można jeszcze „czarować” wewnątrz okręgu. Tu przyda się niesamowicie podkładka np. korkowa, w którą można wbijać szpilki. Po co szpilki? Otóż po to, by ściągnąć sprężynkę wewnątrz okręgu do krawędzi – powstaje wtedy coś na kształt dekoracyjnej końcówki pawiego piórka. Przyklejamy go pędzelkiem, a szpilki pozwalają mu wyschnąć w odpowiednim kształcie. Do tego momentu wystarczy nam klej Creall-coll do papieru, kartonu, filcu, masy papierowej, tkanin, czy drewna lub klej do papieru i kartonu. W ten sposób powstają prace płaskie, niczym płaskorzeźby.quilling - gazetowy lampion

Można jednak dodać jeszcze kolejny wymiar tym pracom: trzeci. Można bowiem łączyć ze sobą elementy nie płasko, ale na wypukłych powierzchniach.  Można swojej mozaice nadać np. kształt słoika, robiąc z niego wspaniały mały lampionik. Można też odwrócić szklankę i budując od dołu kolejne kręgi, stworzyć osłonkę do podgrzewaczy (małych świeczek).

quilling - lampionPodstawowym budulcem quillingu jest długi pasek papieru, ucięty równo i w miarę wąsko. Im cieńszy papier wybierzemy, tym więcej powstanie kół wewnątrz naszego elementu, ale też będzie on wymagał większej precyzji i delikatności. Twardszy papier, o większej gramaturze, stworzy większe i trwalsze kształty, o niższym poziomie trudności. Ty decydujesz, co wybierasz, dostosowując do możliwości swoich uczniów. Ważna jest też długość paska, która wyznacza częściowo wielkość elementów, a z kartki A4 nie wytniemy zbyt długich pasków. Dlatego warto zakupić już gotowe zestawy długich pasków, które można skrócić, w razie potrzeby. Dla żyjących ideą recyklingu polecamy natomiast cięcie pasków z gazet: czarno-białych lub kolorowych. Gdy są zbyt cienkie, można je zgiąć wzdłuż, na pół, co doda im grubości. Każdy znajdzie w tej zakręconej metodzie coś dla siebie - sprawdź i daj się pochłonąć!

 

0
Udostępniono