Prehistoryczne były z futra i skór, starożytne z traw, liści, a potem z tkanin. W niektórych częściach świata nosili je wszyscy, w średniowiecznej Europie nosili je mężczyźni (jako element pod spodniami, do którego mocowało się pończochy) lecz głównie przypisane były kobietom. W XX wieku przeszły kilka rewolucji: przestały być jedynym możliwym strojem kobiety, gdyż zaczęłyśmy nosić także spodnie, pojawił się trzeci rozmiar obok midi i maksi: powstał tym sposobem mini. Nadal dodaje bardzo kobiecości i jest przez kobiety zmonopolizowana. No może poza kilkoma przypadkami szkockiego kiltu, fidżyjskiego sulu, czy bałkańskiej fustanelli. Co robić z nią w szkole? Można wykonać je jako projekty plastyczne z wzorzystych papierów, kolorować, szyć, wyklejać, odróżniać od innych części garderoby, nazywać w obcych językach, projektować lub obserwować ich zmiany w historii człowieka. Zobacz, co przygotowaliśmy o niej dla Ciebie.
Zabawy dla przedszkolaków
- Nazywamy części garderoby po polsku, a na hasło spódnica trzeba złapać się za nos i lewe ucho. Kto złapie się ostatni, odpada z gry. Odmiany: zmieniać nazwę ubrania, na którą trzeba zareagować oraz zmieniać część ciała, za która trzeba się złapać w odpowiednim momencie.
- Wyklejamy części garderoby ściankami materiału lub wzorzystych papierów.
- Złap tego, kto ma na sobie ... zabawa z piłką obrazkową. Grupa w rozsypce podaje do siebie piłkę obrazkową. Ten, kto złapał ją musi dogonić i dotknąć osobę, która ma część garderoby, którą wskazuje na piłce jego prawy kciuk. Osoba złapana rzuca piłką i kolejne dziecko goni kogoś, kto ma na sobie ubranie wskazane na piłce pod lewym kciukiem.
- Ubieramy się odpowiednio do pogody np. na wycinanych postaciach lub lalkach, misiach.
- Rysujemy desenie materiału na kolorowankach odzieżowych.
Zabawy dla szkoły podstawowej
- Nazywamy części garderoby po angielsku, skacząc po ich rysunkach na miękkich dywanikach edukacyjnych np. Kiddo.
- Dźwiękowa kostka - niewielka grupa dzieci rzuca kostką, do której powkładane są obrazki sześciu części garderoby oraz nagrana ich wymowa w języku polskim i angielskim. Warto zmieniać obrazki i nagrania co tydzień np. pasujące do kostki ilustracje przedmiotów z książek z serii Vocabular. Po wyrzuceniu obrazka dziecko nazywa daną część garderoby z obrazka po angielsku i sprawdza poprawność wymowy porównując z nagraniem.
- If you're wearing a sunny skirt - change your seat - zabawa w kole krzeseł, gdzie na hasło nazwy i koloru (kolor dodaj do nazwy dla większej grupy uczestników) osoby mające dany element na sobie zamieniają się miejscami. Ten, dla kogo nie starczy krzesła zadaje kolejne zadanie lub, w innej opcji, odpada z gry.
- Co mam na myśli? Grupa zgaduje, jaką część garderoby ma na myśli prowadząca osoba (uczeń, nauczyciel). Dla dzieci młodszych niech będzie to ubranie, które ktoś z uczniów ma dziś na sobie. Dla starszych ubranie to może dotyczyć fotografii lub abstrakcyjnego ubrania, które przyszło prowadzącemu na myśl (powinien jego nazwę i kilka cech powiedzieć na ucho nauczycielowi lub zapisać na kartce, by sprawdzić, czy sam zna poprawną odpowiedź). Warunek: pytania muszą być zamknięte (odpowiedzi tak lub nie). Kto zada poprawne pytanie i uzyska odpowiedź TAK, zdobywa punkt. Następnym prowadzącym jest osoba, która odgadła, co prowadzący miał na myśli.
- What's on my mind? Gra toczy się na takich samych zasadach jak Co mam na myśli z taką różnicą, że pytania i odpowiedzi są w języku angielskim.
Zadania dla gimnazjum
- Co oznacza przysłowie "Kiepskiej baletnicy przeszkadza rąbek u spódnicy"?
- Jakie rodzaje spódnic potrafisz wymienić i opisać?
- Czego symbolem była spódnica mini?
- Wykonaj oś czasu i przedstaw na niej różne rodzaje spódnic pojawiające się w Europie.
- Napisz pamiętnik spódnicy. Wykorzystaj słowa: stelaż, krynolina, tiurniura, pantalony, halka, gorset.
- Zaprojektuj współczesną spódnicę dla siebie lub dla koleżanki dodając element stylu którejś z poprzednich epok mody. Nadaj jej nazwę.