KONTAKT 52 32 47 800

Twoja skarbnica codziennej inspiracji

Zajęcia proponowane w kącikach zachęcają dzieci do badania zmysłu dotyku.

Nauczyciel przygotowuje zróżnicowane rodzaje aktywności w kącikach (językowym, matematycznym, przyrodniczym, plastycznym, konstrukcyjnym). Temat omawiany jest z grupą podczas porannego kręgu. Następnie dzieci mogą pracować samodzielnie.

Poranny krąg:


materiały: przedmioty i materiały zapewniające różne doznania dotykowe (tektura, metal, aksamit, szczotka, papier ścierny, kłębek wełny, kawałek drewna); włóż zgromadzone materiały do koszyka lub pudła

  1. Powiedz dzieciom, że przyniosłaś dla nich dziś wyjątkowy zbiór skarbów.
  2. Puść koszyk w obieg. Poproś dzieci, aby każde wybrało sobie z koszyka jeden przedmiot.
  3. Zachęć dzieci do dotykania swojego przedmiotu i opisywania go: "Jaki jest w dotyku?".
  4. Jeśli chcesz, możesz pozwolić dzieciom pobawić się w parach: nawzajem opowiadają o swoich przedmiotach, mogą też się nimi zamienić, aby sprawdzić opis partnera.
  5. Podsumuj krótką opowieścią o tym, co potrafią wyczuć nasze ręce: powierzchnię (gładkie-szorstkie, miękkie-twarde), temperaturę (zimne-ciepłe), wielkość (mały-duży), kształt (okrągły-kanciasty).
  6. Czy ręce potrafią opisać kolor?
  7. Możecie też porozmawiać o tym, co potrafią nasze ręce?


Propozycje samodzielnych zabaw w kącikach aktywności:

Językowy

materiał: kwadratowe kartki papieru, kredki, zszywacz

Każde dziecko może wykonać książeczkę o swoich dłoniach:

  • na kilku kartkach papieru dziecko odrysowuje swoją dłoń;
  • każdą kartkę nauczyciel opisuje potem wraz z dzieckiem, pisząc co rączka dziecka potrafi zrobić (rysować, jeść, machać na pożegnanie, zrywać kwiatki itp.)
  • kartki oprawiamy w kolorowy papier i zszywamy z lewej strony
  • książeczka gotowa!

Matematyczny

materiał: kolorowe gumki kuchenne (educarium - nr katalogowy 990-3100), papier i kredki

kolorowe gumki kuchenne

Dzieci polubią tę zabawę, która zachęca do budowania rytmów na swoich paluszkach.

  • Kolorowe, małe gumeczki dzieci nakładają na dowolny palec.
  • Potem zachęcamy je do tego, aby nakładały gumeczki w określonej sekwencji, np. dwie białe, jedna czerwona, dwie białe, jedna czerwona
  • Starsze dzieci możemy zachęcić do zapisania stworzonego rytmu na papierze. Jest to proste: wystarczy, że dzieci będą stawiać kolorowe kreski odpowiadające nałożonym gumkom

Przyrodniczy

materiały: kartonowe pudło z dwoma otworami na ręce; różne przedmioty do dotykania, papier i kredki

  • W zamkniętym pudle przygotuj różne przedmioty do dotykania.
  • Dziecko wkłada ręce w przygotowane otwory i wybiera jeden przedmiot.
  • Następnie dziecko bada ten przedmiot dokładnie.
  • Jeśli dziecko pracuje w parze, może opisać ten badany przedmiot partnerowi. Wtedy jego zadaniem jest zgadnąć, o jaki przedmiot chodzi.
  • Jeśli dziecko pracuje samodzielnie, wtedy może zbadany przedmiot narysować.

Konstrukcyjny

materiały: materiały o zróżnicowanej fakturze (drewniane klocki, tekturowe pudła, pojemniki z tworzywa, kawałki wykładzin, opakowania po jajkach, wiklinowe koszyki, chusty itp.)

  • Tak różnorodne materiały posłużą dzieciom do tworzenia dotykowych budowli lub scenerii do zabaw tematycznych

klocki piankowe

 

Polecamy komplet piankowych klocków o różnych fakturach:

 

 

 

Plastyczny

materiały: farba do malowania palcami, piasek, sól, drobne kamyczki, pocięte nitki

  • Wymieszaj każdy kolor farby z innym materiałem, a uzyskasz atrakcyjne farby sensoryczne.
  • Dzieci malując paluszkami będą mogły odczuwać różnorodne faktury "ukryte" w farbach.

farby do malowania palcami

 

Polecamy doskonałej jakości farby do malowania palcami w sklepie internetowym educarium:

 

 

Małej motoryki

materiały: drobnoziarnisty piasek lub kasza, płaski pojemnik (taca, blaszka do ciasta, drewniana piaskownica)

  • Bawiąc się piaskiem dziecko angażuje całe siebie w kontakt z fascynującą materią; doświadcza piasku dotykiem, umysłem i emocjami.
  • Piasek jest delikatny, przyjemnie przesypuje się przez palce, ulega najmniejszemu ruchowi ręki.
  • Zabawa z piaskiem na ograniczonej powierzchni (mała taca lub piaskownica w pomieszczeniu) przynosi głębokie ukojenie, koncentrację na procesie tworzenia i satysfakcję z uzyskanego efektu.
  • Kontakt z piaskiem jest dla dzieci W piasku palce dziecka mogą kreślić dowolne wzory - preferowaną dłonią lub oburącz.
  • Kontakt z piaskiem wyzwala w dziecku spontaniczną twórczość - bardzo często wykreślone wzory i obrazki ozdabiane są dodatkowo muszelkami, guziczkami i innym drobnym materiałem.

mała piaskownica

 

 

Polecamy najwyższej jakości małą piaskownicę, wykonaną z drewna bukowego z gładkim dnem z bezpiecznego szkła.

0
Udostępniono