Zajęcia proponowane w kącikach zachęcają dzieci do badania zmysłu dotyku.
Nauczyciel przygotowuje zróżnicowane rodzaje aktywności w kącikach (językowym, matematycznym, przyrodniczym, plastycznym, konstrukcyjnym). Temat omawiany jest z grupą podczas porannego kręgu. Następnie dzieci mogą pracować samodzielnie.
Poranny krąg:
materiały: przedmioty i materiały zapewniające różne doznania dotykowe (tektura, metal, aksamit, szczotka, papier ścierny, kłębek wełny, kawałek drewna); włóż zgromadzone materiały do koszyka lub pudła
- Powiedz dzieciom, że przyniosłaś dla nich dziś wyjątkowy zbiór skarbów.
- Puść koszyk w obieg. Poproś dzieci, aby każde wybrało sobie z koszyka jeden przedmiot.
- Zachęć dzieci do dotykania swojego przedmiotu i opisywania go: "Jaki jest w dotyku?".
- Jeśli chcesz, możesz pozwolić dzieciom pobawić się w parach: nawzajem opowiadają o swoich przedmiotach, mogą też się nimi zamienić, aby sprawdzić opis partnera.
- Podsumuj krótką opowieścią o tym, co potrafią wyczuć nasze ręce: powierzchnię (gładkie-szorstkie, miękkie-twarde), temperaturę (zimne-ciepłe), wielkość (mały-duży), kształt (okrągły-kanciasty).
- Czy ręce potrafią opisać kolor?
- Możecie też porozmawiać o tym, co potrafią nasze ręce?
Propozycje samodzielnych zabaw w kącikach aktywności:
Językowy
materiał: kwadratowe kartki papieru, kredki, zszywacz
Każde dziecko może wykonać książeczkę o swoich dłoniach:
- na kilku kartkach papieru dziecko odrysowuje swoją dłoń;
- każdą kartkę nauczyciel opisuje potem wraz z dzieckiem, pisząc co rączka dziecka potrafi zrobić (rysować, jeść, machać na pożegnanie, zrywać kwiatki itp.)
- kartki oprawiamy w kolorowy papier i zszywamy z lewej strony
- książeczka gotowa!
Matematyczny
materiał: kolorowe gumki kuchenne (educarium - nr katalogowy 990-3100), papier i kredki
Dzieci polubią tę zabawę, która zachęca do budowania rytmów na swoich paluszkach.
- Kolorowe, małe gumeczki dzieci nakładają na dowolny palec.
- Potem zachęcamy je do tego, aby nakładały gumeczki w określonej sekwencji, np. dwie białe, jedna czerwona, dwie białe, jedna czerwona
- Starsze dzieci możemy zachęcić do zapisania stworzonego rytmu na papierze. Jest to proste: wystarczy, że dzieci będą stawiać kolorowe kreski odpowiadające nałożonym gumkom
Przyrodniczy
materiały: kartonowe pudło z dwoma otworami na ręce; różne przedmioty do dotykania, papier i kredki
- W zamkniętym pudle przygotuj różne przedmioty do dotykania.
- Dziecko wkłada ręce w przygotowane otwory i wybiera jeden przedmiot.
- Następnie dziecko bada ten przedmiot dokładnie.
- Jeśli dziecko pracuje w parze, może opisać ten badany przedmiot partnerowi. Wtedy jego zadaniem jest zgadnąć, o jaki przedmiot chodzi.
- Jeśli dziecko pracuje samodzielnie, wtedy może zbadany przedmiot narysować.
Konstrukcyjny
materiały: materiały o zróżnicowanej fakturze (drewniane klocki, tekturowe pudła, pojemniki z tworzywa, kawałki wykładzin, opakowania po jajkach, wiklinowe koszyki, chusty itp.)
- Tak różnorodne materiały posłużą dzieciom do tworzenia dotykowych budowli lub scenerii do zabaw tematycznych
Polecamy komplet piankowych klocków o różnych fakturach:
Plastyczny
materiały: farba do malowania palcami, piasek, sól, drobne kamyczki, pocięte nitki
- Wymieszaj każdy kolor farby z innym materiałem, a uzyskasz atrakcyjne farby sensoryczne.
- Dzieci malując paluszkami będą mogły odczuwać różnorodne faktury "ukryte" w farbach.
Polecamy doskonałej jakości farby do malowania palcami w sklepie internetowym educarium:
Małej motoryki
materiały: drobnoziarnisty piasek lub kasza, płaski pojemnik (taca, blaszka do ciasta, drewniana piaskownica)
- Bawiąc się piaskiem dziecko angażuje całe siebie w kontakt z fascynującą materią; doświadcza piasku dotykiem, umysłem i emocjami.
- Piasek jest delikatny, przyjemnie przesypuje się przez palce, ulega najmniejszemu ruchowi ręki.
- Zabawa z piaskiem na ograniczonej powierzchni (mała taca lub piaskownica w pomieszczeniu) przynosi głębokie ukojenie, koncentrację na procesie tworzenia i satysfakcję z uzyskanego efektu.
- Kontakt z piaskiem jest dla dzieci W piasku palce dziecka mogą kreślić dowolne wzory - preferowaną dłonią lub oburącz.
- Kontakt z piaskiem wyzwala w dziecku spontaniczną twórczość - bardzo często wykreślone wzory i obrazki ozdabiane są dodatkowo muszelkami, guziczkami i innym drobnym materiałem.
Polecamy najwyższej jakości małą piaskownicę, wykonaną z drewna bukowego z gładkim dnem z bezpiecznego szkła.