Konstruktywna komunikacja to klucz do sprawnego prowadzenia grupy przedszkolnej i skutecznego wychowania, a także sposób na dobrą atmosferę. Oto kilka oczywistych, ale ważnych rad.
UŻYWAJ POZYTYWNYCH KOMUNIKATÓW
Przekazuj pozytywne komunikaty i mów wyraźnie czego oczekujesz od dziecka. Powiedz "Idź" zamiast "Nie biegaj!", "Połóż stopy na podłodze" zamiast "Zdejmij nogi z krzesła". Pozytywne komunikaty są nie tylko skuteczne, ale także wprowadzają miłą atmosferę.
MÓW JASNO I PROSTO
Mów dziecku, co myślisz i w sposób możliwie najprostszy i dosłowny. Powiedz "Usiądź, przeczytam ci bajkę" zamiast "Nie biegaj po sali, bo ja chcę przeczytać ci bajkę - a nie mogę przeczytać, bo ciągle biegasz".
CHWAL I KRYTYKUJ ZACHOWANIE - NIE DZIECKO
Dobra pochwała to taka, która opisuje możliwie dokładnie to, co dziecko zrobiło dobrze. "Dziękuję Janku, że siedzisz spokojnie i patrzysz na mnie. Widzę, że jesteś gotowy do słuchania bajki". Jeśli musisz skrytykować zachowanie dziecka, oddziel jego zły występek od dziecka samego. Opisz dokładnie co dziecko źle zrobiło i jak powinno poprawnie się zachować. "Basiu, zapomniałaś wsunąć krzesełko pod stół i ktoś mógł się o nie potknąć. Następnym razem pamiętaj, proszę, o zasunięciu swojego krzesełka".
AKCEPTUJ DZIECIĘCE EMOCJE
Staraj się słuchać dziecka bez jednoczesnego oceniania i krytykowania jego słów. Szanuj uczucia dziecka nawet wtedy, gdy jest ono zdenerwowane lub w złym nastroju. Zachęcaj dziecko do opowiedzenia o swoich uczuciach - lepiej, gdy wyrazi swoją złość słowami niż czynami.
SŁUCHAJ UWAŻNIE
Podstawowy sposób na poprawienie komunikacji to przykładanie większej wagi do uważnego słuchania drugiej osoby. Pochyl się do poziomu dziecka podczas słuchania i poświęć mu całą swoją uwagę. Zamiast oceniać opowieść dziecka lub zasypywać je pytaniami, po prostu słuchaj. Zachęcisz dziecko do dalszego mówienia, powtarzając to, co ono mówi. Powtarzanie pomaga również sprawdzić, czy dobrze zrozumiałaś opowieść dziecka.
MÓW TWARZĄ, CIAŁEM I TONEM GŁOSU
Powszechnie wiadomo, że 70-80% komunikatu przekazujemy pozawerbalnie - mową ciała, gestami i dobraniem tonu głosu. Dbaj o to, aby ton głosu pasował do przekazywanej wiadomości (np. nie zwracaj uwagi miłym i śpiewnym tone, lecz poważnym). Pamiętaj, aby podczas mówienia nawiązać kontakt wzrokowy z rozmówcą oraz aby postawa twojego ciała była zrelaksowana i otwarta.
KONTROLUJ SWÓJ GŁOS
Mów do dziecka głosem miłym i kontroluj jego ton, a nie tylko słowa. Nigdy nie zwracaj się do dziecka z dużej odległości, np. mówiąc (krzycząc!) do niego z drugiego końca sali. Jeśli dziecko znajduje się od ciebie w odległości ponad 2-2,5 metra - najpierw podejdź do niego a dopiero potem coś powiedz.
DAJ SOBIE CZAS
Dobra komunikacja wymaga więcej czasu, dlatego zaplanuj go wystarczająco dużo na swobodne rozmowy z dzieckiem. Może to być czas poranny, gdy dzieci przychodzą do sali i rozglądają się dopiero za zajęciem. Na rozmowy pozbawione pośpiechu możesz znaleźć czas na placu zabaw, podczas posiłków, wspólnej zabawy. Ważne, abyś w ciągu dnia znalazła czas na dodawanie otuchy dzieciom, które tego akurat potrzebują.
(źródło: A Survival For The Teacher, J. Reldman)