KONTAKT 52 32 47 800

Twoja skarbnica codziennej inspiracji

Podkładki pod szklanki wchłaniają wodę skraplającą się na zewnętrznej stronie szklankiKlasy 1-3 i skraplanie? Nie za wcześnie? A czy szóstoklasistę interesują krople spływające po wewnętrznej stronie szyb w zaparowanym autobusie? A czy interesują przedszkolaka, czy pierwszoklasistę? Małe przemycenie "zmian" w podstawie programowej, w postaci eksperymentów zaszkodzi uczniom, czy pomoże? My dziś proponujemy skraplanie. A wyjdziemy od... picia letnich, chłodnych napojów. Pysznie!

 

By lepiej zauważyć efekty poniższych eksperymentów, dobrze użyć podkładek. Jeśli wykonać je farbami akwarelowymi lub okleić bibułą, efekty będą spotęgowane.

Co będzie potrzebne do wykonania eksperymentów ze skraplaniem? Same podstawowe rzeczy, które można znaleźć w domu:

  • lód (i dla nauczycieli bez zaplecza w postaci zamrażarki: torba utrzymująca temperaturę lub lodówka przenośna)
  • szklanka
  • sól
  • łyżka
  • podkładka pod szklankę (może być barowa, choć chyba lepiej nie robić dzieciom kryptoreklamy alkoholi; nasze są białe (313-3071 i 73)
  • i można je udekorować samemu. Mogą być świetnym letnim prezentem)

Skraplanie na szklance 1
Do wychłodzonej szklanki nalej trochę gorącej wody (np.do połowy jej objętości). Obserwuj, co dzieje się na wewnętrznej powierzchni szklanki.

Do schłodzonej szklanki wlej bardzo ciepłą wodę Co pojawia się na ściance szklanki i z której strony?

I jeszcze bliższe spojrzenie na efekt przez lupę

Skraplanie na szklance 2
Drugą szklankę ogrzej, trzymając ją przez chwilę w rękach, a następnie nalej trochę zimniej wody(np. takiej, która przez około pół godziny znajdowała się w lodówce). Obserwuj zewnętrzną powierzchnię szklanki.

Na której powierzchni szklanki skrapla się para wodna w każdym przypadku? Jakie zjawiska fizyczne powodują efekty, które udało ci się zaobserwować?

Ogrzej szklankę ciepłą wodą i osusz Wlej do śroska zimną wodę. Możesz też dodać lodu

A teraz po której stronie szklanki skrapla się woda?

Kryształki lodu
Materiały: szkło powiększające, lampka nocna, wysoka i ciemna szklanka, łyżka do zupy, kawałek tkaniny, sól, kostki lodu

  1. Umieść kilka kostek lodu na czystym kawałku tkaniny. Ostrożnie, używając młotka połam kostki lodu na bardzo małe kawałki.
  2. Napełnij szklankę w ¾ odłamkami lodu.
  3. Wsyp sól na lód. Sól bardzo szybko zacznie się roztapiać.
  4. Mieszaj łyżką sól i lód około 15 minut.
  5. Zobacz, co stanie się na powierzchni szklanki. Znajdą się tam lodowe kryształki. Użyj szkła powiększającego do obejrzenia ich. Lampa znajdująca się blisko szklanki umożliwi ci dokładne obserwowanie tego, co powstało.

Zaciekawienie może "dać okulary" do obserwacji innych zjawisk fizycznych związanych z wodą. Gdy wiem, co mogę obserwować, zwracam na to baczniejszą uwagę. Oczywiście pod warunkiem, że interesuje mnie właśnie ten temat. Nie każdy musi przecież być kolejnym Einsteinem - świat potrzebuje także dobrych kucharzy i programistów. ;)

0
Udostępniono