Emocje ukryte w muzyce - przelane na papier
Muzyka łagodzi obyczaje, jak mówi stare przysłowie. Zaprzęgnij ją więc do zapoznawania dzieci z nazwami emocji, co jest podstawowym etapem edukacji emocjonalnej. Uczucia, które potrafimy nazwać, możemy lepiej rozpoznawać i kierować ich ekspresją. Wprowadzaj nazwy podstawowych ośmiu emocji: radość, smutek, złość, miłość, strach, spokój, zaskoczenie, niepokój - z pomocą zestawu „Muzyczne emocje na moim rysunku - projekt plastyczny”, czyli 24 utwory muzyczne zestawione z prostymi pomysłami plastycznymi, które wydrukujesz z płyty i kartami fakturowymi.
Według najnowszych badań nad emocjami wyróżnić można sześć (Paul Ekman) lub osiem (Robert Plutchik) podstawowych emocji, wspólnych wszystkim ludziom na świecie. Ucząc dzieci ich nazw pomagamy im rozpoznawać je u siebie. Ten etap pracy nad emocjami można w cudownie prosty sposób wspomóc zestawem „Muzyczne emocje na moim rysunku - projekt plastyczny” (nr katalogowy 070-9070).
Rozpocznij zajęcia od krótkiej wersji któregoś z utworów na płycie. Przed wysłuchaniem go, poproś dzieci, by zapamiętały słowa, które skojarzyły się im ze słuchanym utworem. Nie podawaj jednak, która emocja jest opisana jako związana z tym utworem, pozwól na całkowicie spontaniczne odpowiedzi. Po wysłuchaniu utworu stwórzcie wspólnie listę skojarzonych słów i gdy już będzie ona zamknięta, poproś, by dzieci nazwały jeden lub kilka stanów emocjonalnych związanych z tą listą. Emocje i muzykę można interpretować na różne sposoby, dlatego dzieci mogą opisywać daną melodię innymi emocjami niż przedstawione w instrukcji. To właśnie objaw wspaniałej różnorodności, która uszanowana, zaprocentuje u dzieci postawami twórczymi i asertywnymi.
Młodszym dzieciom można zaproponować zamknięcie oczu podczas słuchania utworu, a następnie spytać, jaki kolor ma ta muzyka? Z czym ci się kojarzy: z jakimi miejscami, przedmiotami? Jakie wspomnienia przywołuje?
Kolejnym ćwiczeniem może być rysowanie podczas słuchania dłuższych fragmentów muzycznych. Na początku można wykorzystać do tego karty z konturami dostępne na płycie CD. Jest to duże ułatwienie, zwłaszcza dla młodszych dzieci, które z łatwością rozpoznają symbole, które można powiązać z różnymi emocjami. Dodatkowym rozwinięciem tego etapu będą płytki fakturowe, które można podłożyć pod kartkę papieru i rysując lekko wyłaniać piękne i proste wzory. Działa tu prosta zasada, jak przy odrysowywaniu monet położonych pod kartką, a odrysowywać można ołówkiem, kredkami świecowymi lub ołówkowymi. Do tego wydrukowane kontury symbolicznych kształtów mają oznaczenia, do której emocji przewidział je autor. Ułatwia to identyfikowanie już wydrukowanych kart. Dobrze także, by dzieci same mogły wybrać najbardziej odpowiadający im symbol danej emocji.
Jeszcze więcej inspiracji znajdziesz w instrukcji metodycznej produktu.
Cały zestaw można wykorzystać do wielu innych prac plastycznych: malować, wyklejać a nawet dziurkować i wyszywać wydrukowane wzory. Także muzykę można oczywiście połączyć z ćwiczeniami ruchowymi, dramowymi itp.
Daj się ponieść muzyce!
Zobacz w naszym sklepie internetowym...
1. Muzyka łagodzi obyczaje, jak mówi stare przysłowie. Zaprzęgnij ją więc do zapoznawania dzieci z nazwami emocji, co jest podstawowym etapem edukacji emocjonalnej. Uczucia, które potrafimy nazwać, możemy lepiej rozpoznawać i kierować ich ekspresją. Wprowadzaj nazwy podstawowych ośmiu emocji: radość, smutek, złość, miłość, strach, spokój, zaskoczenie, niepokój z pomocą 36 utworów w wersji krótszej i dłuższej oraz kart do kolorowania (drukuj z płyty) i tłoczonych podkładek do tworzenia pięknych wzorów kilkoma pociągnięciami kredki.