KONTAKT 52 32 47 800

Twoja skarbnica codziennej inspiracji

Kości zostały rzucone

Każdy wie, że matematyka jest królową nauk, ale czy wiemy dlaczego? Jest to nauka dostarczająca narzędzi do otrzymywania ścisłych wniosków z przyjętych założeń. Ta definicja pokazuje jak szerokie może ona mieć zastosowanie. Znajdziemy je na przykład w grze w kości, którą w różnych wersjach można zaprząc do celów edukacyjnych.

 

Dzięki temu, że kostki zestawu 110-9040 Dwie kostki z pianki - kropki 1-6 występują w dwóch kolorach możemy przeprowadzić z nimi dużo ciekawych zabaw:

  • rzucamy dwoma kostkami i porównujemy liczbę wyrzuconych oczek (dziecko uczy się pojęć "więcej - mniej")
  • możemy sumować liczbę oczek w naturalny sposób - czyli rzucamy dwoma kostkami i liczymy liczbę oczek w jednym ciągu (np. kostka czerwona 3, a niebieska 4 - liczymy więc z dzieckiem oczka na czerwonej 1,2,3 a następnie kontynuując liczymy na niebieskiej 4,5,6,7 - mówimy 3 i 4 to razem 7)Dwie kostki z pianki - kropki 1-6

Zabawa dla starszych dzieci:

  • mogą używać kostek do losowania równań z liczbami dwucyfrowymi: rzucamy dwoma kostkami jednocześnie - czerwona kostka oznacza dziesiątki, a niebieska jedności. Wyrzucamy np. liczbę 35, potem rzucamy kolejny raz - wyrzucamy np. liczbę 46; wylosowane dwie liczby dziecko może teraz dodać do siebie lub odjąć.Dwie kostki z pianki - cyfry 1-9
  • Możemy prosić dziecko, aby odliczało wylosowaną liczbę kropek na konkretnych przedmiotach (np. klocków, kasztanów, guzików). Dziecko może malować kropki w zeszyciku lub na kartce. Pomysłów jest nieskoczenie wiele.
  • Podobnie można bawić sięKostka w kostce - kropkiKostką w kostce. Przy każdym wyrzuceniu mamy wynik na małej i dużej kostce. Można go wykorzystać od razu do wykonywania działań lub, jak wyżej, do tworzenia nowych liczb dwucyfrowych i wtedy wykonywania na nich działań.

Kostka miękka z kieszonkami - 16 cm
» Zastosowanie kostek może być wielorakie. Przedstawione tutaj kostki z kropkami mogą być wspaniałym narzędziem do wprowadzania pojęcia liczby poprzez:

  • przeliczanie w zakresie do 6 (jedna kostka) i do 12 (dwie kostki)
  • wprowadzenie pojęć "więcej - mniej" poprzez porównywanie
  • organizowanie gier dydaktycznych dla działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie lub mnożenie)

Następnie można przejść na kolejny poziom abstrakcji i proponować różnorakie zabawy z kostkami z cyframi. Znajdziesz je w szerokim wyborze. Od tradycyjnych sześciościennych, poprzez dziesięciościenne, aż do dwudziestościennych.

Duża kostka do gry - kropki 1-6 Duża kostka do gry - cyfry 1-6Duża kostka do gry - liczby 1-12

 

Dzięki temu, że kostki występują w dwóch kolorach możemy przeprowadzić z nimi dużo ciekawych zabaw:
  • rzucamy dwoma kostkami i porównujemy liczbę wyrzuconych oczek (dziecko uczy się pojęć "więcej - mniej")
  • możemy sumować liczbę oczek w naturalny sposób - czyli rzucamy dwoma kostkami i liczymy liczbę oczek w jednym ciągu (np. kostka czerwona 3, a niebieska 4 - liczymy więc z dzieckiem oczka na czerwonej 1,2,3 a następnie kontynuując liczymy na niebieskiej 4,5,6,7 - mówimy 3 i 4 to razem 7)
  • starsze dzieci mogą używać kostek do losowania równań z liczbami dwucyfrowymi: rzucamy dwoma kostkami jednocześnie - wyrzucamy np. liczbę 35, potem rzucamy kolejny raz - wyrzucamy np. liczbę 46; wylosowane dwie liczby dziecko może teraz dodać do siebie.

    Możemy prosić dziecko, aby odliczało wylosowaną liczbę kropek na konkretnych przedmiotach (np. klocków, kasztanów, guzików). Dziecko może malować kropki w zeszyciku lub na kartce. Pomyslów jest nieskoczenie wiele.

    » Zastosowanie:

  • przeliczanie w zakresie do 6 (jedna kostka) i do 12 (dwie kostki)
  • wprowadzenie pojęć "więcej - mniej" poprzez porównywanie
  • organizowanie gier dydaktycznych dla działań arytmetycznych (dodawanie, odejmowanie lub mnożenie)
0
Udostępniono