Na ochłodę w letnie upały i na zimowe dni najlepsze są kry i pingwiny. Zobacz, jak "chłodzą się" (czy chłoną) matematycznie Specjalni.pl
Świetna pomoc dydaktyczna firmy Educarium, materiał matematyczny, którego można sortować, układać w powtarzalne rytmy i przeliczać. W czasie ćwiczeń figurki można ustawiać na stoliku lub na specjalnych podstawach, niczym na krach lodowych. Z pomocą kolorowych pingwinków możemy ilustrować liczby i działania matematyczne. Jakie mają zastosowanie w nauczaniu? Zapraszamy do obejrzenia filmu."
Co robić pingwinkami, poza dodawaniem klimatu :) ?
Odkrywaj i o wiele więcej
- Pozwól dzieciom samodzielnie doświadczać i bawić się pingwinami i podstawkami „kra lodowa”. Pokaż jak nałożyć pingwina na kołek na podstawce. Zaprezentuj jak podstawki mogą sczepiać się razem, na oba sposoby - końcami i bokami. Pozwól uczniom odkrywać różne sposoby korzystania z tego zestawu.
- Graj w „Czego brakuje?” z małą grupą uczniów. Ułóż pięć różnokolorowych pingwinów na podstawce. Pozwól dzieciom uważnie przyjrzeć się pingwinom, następnie niech zamkną oczy, a ty usuń jednego pingwina. Poproś o otwarcie oczu i odgadnięcie, jakiego koloru pingwina brakuje. Powtórz tą czynność. Można też zamienić się rolami.
Umiejętności i pojęcia matematyczne
- Sortowanie – Podziel pingwiny na zestawy według koloru. Dla młodszych uczniów ogranicz ilość i liczbę kolorów pingwinów, które mają być dzielone. Stopniowo, gdy uczniowie będą czuli się pewniej, zwiększaj ilość i liczbę kolorów.
- Odwzorowywanie – Kształtuj umiejętność odwzorowywania poprzez tworzenie rytmów z pingwinów i lodowych podstawek. Rozpocznij od prostego wzoru (wzór dwóch kolorów, wzór AB itp.) Zapytaj: „Jaki kolor powinien być następny?”. Gdy dzieci zaznajomią się z prostymi rytmami, dodaj kolejne bardziej skomplikowane rytmy. Możesz też stworzyć rytm (taki jak czerwony pingwin, biały pingwin, czerwony pingwin, biały pingwin) i pozwolić uczniom kopiować go. Skopiuj rysunek z oryginału instrukcji, by uczniowie mogli użyć go jako „arkusza zapisu” dla wzorów rytmów.
- Przeliczanie – Podstawowe umiejętności liczenia ćwiczymy wypowiadając głośno liczbę, która określi ilość pingwinów, którą uczniowie mają ustawić na podstawce. Pozwól im sprawdzić i porównać z innymi. Upewnij się, by utrwalać pojęcie każdej liczby podczas liczenia (to jest, by wymawiając kolejne liczby równocześnie dotykać kolejnego pingwina).
- Rozwiązywanie działań – Pingwiny i lodowe podstawki mogą pomóc uczniom rozwijać umiejętność rozwiązywania problemów i wykonywania obliczeń. Opowiedz historię taką jak: „Pięć pingwinów siedziało na krze lodowej. Przydreptało pięć kolejnych pingwinów i usiadło obok nich i razem obserwowały fale Oceanu arktycznego w poszukiwaniu ryb. Ile pingwinów siedzi razem na lodowej krze?” Możesz również stworzyć historie zawierające w sobie odejmowanie.
- Szacowanie – Rozpoczynając budowanie umiejętności szacowania zapytaj uczniów ile pingwinów są w stanie utrzymać w jednej ręce. Zanotuj odpowiedzi, a następnie sprawdź, ile pingwinów każdy uczeń może rzeczywiście utrzymać. Porównaj ilości. Użyj matematycznych słów kluczy jak więcej i mniej.
Poszerzanie i udoskonalanie
- Rozwiń wyższy poziom umiejętności liczenia poprzez połączenie razem podstawek lodowych i stworzenie 100 pól. Pozwól uczniom zgłębiać różne sposoby ułożenia pingwinów na tych 100 polach.
- Poproś uczniów o ułożenie na podstawce lodowej dowolnej kombinacji z 10 pingwinów. Niech uczniowie ułożą działanie do obliczenia Np. 3 niebieskie pingwiny + 4 żółte pingwiny + 3 czerwone pingwiny = 10 pingwinów. Skopiuj dla uczniów rysunek znajdujący się na dole oryginalnej instrukcji by zapisali na nim swoje równanie.
- Użyj kostki do gry i pingwinów by grać w „Stado Pingwinów”. Na środku miejsca gry ustaw 50 pingwinów. Dwóch graczy, w swojej kolejce, rzuca kostką i bierze ze stołu ilość pingwinów odpowiadającą wyrzuconej liczbie oczek. Gdy skończą się pingwiny na stole, wygrywa ten z graczy, który ma ich najwięcej.