Co to za zabawa, jeśli układa się tylko trzy kształty klocków? To właśnie prostota daje największe możliwości twórcze, gdy my często szukamy rozwiązań coraz bardziej złożonych, bardziej edukacyjnych, bardziej rozwijających, bardziej ... Małe dzieci zadziwiająco wiele czasu potrafią spędzić na wyszukiwaniu podobieństw - otworków i kształtów kolorów i układów. Czasem "nie przeszkadzać" dziecku w jego fazie wrażliwej jest dla nas, dorosłych, największym wyzwaniem. Już Montessori zauważyła, że podczas fazy wrażliwej działaniu dziecka towarzyszy szczery entuzjazm, nieograniczona radość działania, poznawania i powtarzania tych samych sekwencji ruchów i czynności. Zadowolenie z kontaktu z sytuacją. Mozaikowe puzzle wykonane z naturalnego materiału i estetycznie oraz fachowo wykończone wpisują się w nurt filozofii Montessori - to piękno i porządek zachęcają dzieci nie tylko do radosnej pracy, ale też do dbania o to piękne otoczenie. Wraz z praktycznymi kartami aktywności stanowią niezły tandem - rozwijają umiejętności rozpoznawania kolorów, przestrzenne relacje oraz wczesne intuicje geometryczne. Co można z nimi zrobić?
Trzydzieści dwa drewniane klocki (czerwone, pomarańczowe, zielone, fioletowe, niebieskie oraz żółte) w trzech kształtach - kwadrat, romb i trójkąt (prostokątny równoramienny) i 20 jednostronnych kart aktywności daje wiele możliwości. Materiał jest duży, klocki mają wymiary miedzy 6 a 4 cm oraz są grube, co pozwala na zabawę już od drugiego roku życia. Każdy kształt jest skonstruowany tak aby pasował do innego, bazując na podstawowych zasadach geometrii i kątów. Oto właśnie Mozaika drewniana - duży zestaw aktywności z kartami (nr katalogowy 000-1300). Chcąc osiągnąć najlepsze rezultaty pracuj zawsze na gładkiej powierzchni.
Karty aktywności:
Zestaw kart aktywności jest przeznaczony zarówno dla pojedynczych dzieci jak i grup. Pracując z coraz trudniejszymi wzorami, dzieci bazują na wcześniej zdobytych umiejętnościach układania puzzli. Daj dziecku czas na zapoznanie się z mozaiką. Posegreguj klocki ze względu na kolor i kształt. Zachęć dzieci do odkrywania kształtów, dopasowywania ich do siebie różnymi sposobami i do tworzenie interesujących obrazków.
Dopasowywanie
Wstępne karty pokazują kolory i kontury dla każdego wzoru. Zachęć dzieci do dopasowywania kształtów i kolorów zgodnie z kartami aktywności.
Zaawansowane dopasowywanie/Przestrzenne relacje
Niektóre karty pokazują potrzebne kolory, ale tylko zewnętrzne kontury. Dzieci powinny spróbować ułożyć mozaikę z odpowiednimi kształtami i kolorami.
Symetria
Wytłumacz dzieciom czym jest symetria i symetryczny obraz. Pokaż również oś symetrii, która dzieli obrazek na pół. Na niektórych kartach aktywności jest brak kolorów, więc dzieci mogą dowolnie kreować symetryczne obrazki używając odpowiednich kolorów i kształtów.
Zawody
Zaproś dzieci do współzawodnictwa. Ich zadaniem jest dopasowywanie klocków do planszy. Używaj kart z częściowymi konturami. Dzieci muszą dojść, które klocki pasują do karty przy
dowolnym dopasowaniu kolorów.
Dodatkowe możliwości:
Po ułożeniu mozaiki zadaj dzieciom pytania zachęcające do przeliczenia. Np. „Ile klocków znajduje się w układance?”, „Ile z tych kawałków jest czerwonych? Niebieskich? Żółtych?” itd.
Używając mozaiki przedstaw dzieciom czym są i na czym polegają ułamki. Po utworzeniu odpowiednich kształtów na kartach aktywności, że każdy kolor jest częścią, ułamkiem całej układanki. Nazwij każdy klocek odpowiedni ułamkiem, a następnie zadawaj dzieciom pytania. Np. „Który kolor przedstawia ułamek 3/8?” itd.
Za pomocą mozaiki wytłumacz dzieciom czym jest linia równoległa. Wytłumacz, że liniami równoległymi są dwie linie proste, które nigdy się nie przecinają. Użyj krawędzi kwadratów i równoległoboków do zilustrowania tej koncepcji.
Graj w grę polegającą na dopasowywaniu klocków. Rozłóż wszystkie klocki na środku. Każdy gracz wybiera pięć losowych klocków, które stają się jego „rozdanie”. Gracz pierwszy zamyka oczy i wybiera jeden klocek z kupki. Jeśli klocek tworzy parę z jednym z klocków na ręku, to gracz odkłada je na bok i wykonuje losuje kolejny klocek. Jeśli klocek nie znajduje pary to pozostaje on w ręce gracza i kolejka przechodzi na następnego gracza. Gra jest kontynuowana aż któryś z graczy pozbędzie się wszystkich klocków. Wygrywa gracz, która ma najwięcej par.
Dodatkowa karta - plansza do własnych wzorów
Pobierz kartę i przyjrzyj się jej nietypowemu wzorowi. Ta plansza przeznaczona jest dla dzieci starszych, gdyż wprowadza z intuicyjnego pojmowania geometrii do zagadnień pola, podobieństwa figur, wysokości, boków, przekątnych. POBIERZ PLANSZĘ