Dzieci angażują wszystkie zmysły podczas poznawania obiektów w najbliższym otoczeniu oraz w trakcie rozwiązywania prostych problemów. Bardzo ważne jest zapewnienie odpowiednich i bezpiecznych przedmiotów umożliwiających im eksperymentowanie i manipulowanie nimi. Dziś przygotowaliśmy prostą i wciągającą zabawę, która pozwala najmłodszym w praktyce poznać pojęcia takie jak pływanie i tonięcie.
Przedmioty pływające
Zabawa wodą to doskonały sposób rozwoju małej motoryki, jak również ciekawe eksperymenty związane z objętością i gęstością. Zacznij od przygotowania płaskiego plastikowego pojemnika do połowy wypełnionego wodą. Zbierz grupę przedmiotów, które będą unosiły się na wodzie, takie jak gąbka, drewniany i plastikowy klocek oraz gałązka. Poproś dzieci o umieszczenie przedmiotów po kolei w wodzie. Powiedz, „Spójrz! (nazwa przedmiotu) pływa!” Wyjaśnij pojęcie unoszenia się na wodzie mówiąc, „(nazwa przedmiotu) zostaje na powierzchni wody.”
Przedmioty tonące
Innego dnia napełnij do połowy wodą plastikowy pojemnik w celu zademonstrowania zatapiania. Przygotuj kolekcję przedmiotów, które toną, takich jak metalowa moneta, duża muszla, metalowa łyżka oraz mała zamknięta puszka z jedzeniem. Poproś dzieci o umieszczenie pojedynczo danych przedmiotów w wodzie. Powiedz, „Spójrz! (nazwa przedmiotu) tonie!” Objaśnij pojęcie zatapiania się mówiąc, „(nazwa przedmiotu) opada na dno.”
Przedmioty pływają lub toną
Po jakimś czasie, gdy dzieci nabędą praktycznego doświadczenia związanego z procesem pływania i tonięcia połącz te dwie aktywności. Ponownie przygotuj pojemnik do połowy wypełniony wodą. Wybierz takie przedmioty, które będą pływały i tonęły. Podczas umieszczania kolejnych obiektów w wodzie pytaj dzieci czy dany przedmiot unosi się na powierzchni wody czy ulega zatonięciu.
Bardziej zaawansowaną wersję powyższej zabawy dla nieco starszych dzieci znajdziesz w naszym sklepie. Zachęcamy do sprawdzenia - Projekt badawczy STEM - poziom 1 | 5-6 lat - Pływa czy tonie?